Top of the page

Douze Pointes voor MA Lighting op Eurovision Song Contest 2021

donderdag 29 juli 2021
Eurovision Song Contest 2021 vanaf het midden gezien
Eurovision Song Contest 2021 Photo: © Copyright Ralph Lahrmann

Het grootste televisie-evenement van het jaar werd dit jaar uitgezonden vanuit Ahoy in Rotterdam. Na de zege van Duncan Laurence in 2019 en het afgelasten van de editie van 2020 wegens de Covid-19 crisis, was het dit jaar dan eindelijk zover: de hele wereld keek naar Eurovision Song Contest 2021, en MA Lighting was erbij vanaf het begin.

Het indrukwekkende lichtontwerp van ESC 2021 is van de hand van Henk-Jan van Beek van de firma light-H-Art, en Rolight is er trots op dat het hart van de installatie werd gevormd door producten van MA Lighting en ELC. Joost Wijgers (Light-H-Art) was associate designer van ESC 2021 , verantwoordelijk voor de CAD tekeningen, en maakte tijdens de shows deel uit van de groep programmeurs.  We spraken met hem en zijn collega’s over het ontwerp , de apparatuur, en vooral de ervaring, tijdens een workshop met vertegenwoordigers van MA Lighting, in onze studio in Enschede.
“Wat begon als een potloodschets van Henk-Jan groeide uit tot een lichtinstallatie met ruim 1800 moving lights, verdeeld over 398 DMX- universes. Daarnaast hebben we ruim 500 universes aan LED-pixels verwerkt in het décor. In totaal stuurden we 11856 subfixtures aan, waar we 88559 parameters voor nodig hadden.”

De keuze voor grandMA

Om zo’n grote lichtset aan te sturen heb je een betrouwbaar en krachtig systeem nodig. Net als de ontwerpers van voorgaande edities van ESC kozen Joost en zijn team voor de lichttafels van MA Lighting. “De hele productie maakte gebruik van 12 grandMA 3 Light consoles. We gebruikten er 10 stuks op Front of House, en nog twee als mobiele stations voor touch-ups op de vloer. Om al die 90.000 parameters te kunnen gebruiken hadden we 32 grandMA3 Processing Units ter beschikking. Alle apparatuur werd geleverd door Flashlight.”

Eurovision Song Contest 2021 vanaf achter de stuurtafelsFoH Eurovision Song Contest 2021 Photo: © Copyright Nathan Reinds

“In een vroeg stadium hebben we gekozen om gebruik te maken van de grandMA2 software op MA3 hardware, vanwege de bewezen stabiliteit. We zijn allemaal zeer bekend met de GrandMA2 software, en draaien al langere tijd producties met deze combinatie. Het is jammer dat we door de Covid-19 maatregelen niet veel echte ervaring op hebben kunnen doen met de MA3 software. Die was helaas nog niet ver genoeg ontwikkeld toen we aan de voorbereidingen van ESC begonnen. ” Max Brokbals van MA Lighting vult aan: “MA Lighting is al jaren nauw betrokken bij Eurovision. Maar we hebben eigenlijk nog nooit eerder zo weinig aanvullende support hoeven leveren. Het ESC team kent de apparatuur zo goed, het system was zo goed ontworpen, dat we nauwelijks hebben hoeven ingrijpen.”

“We zijn ervan overtuigd dat MA3 de klus had kunnen klaren. Dan hadden we misschien wat vaker advies moeten geven over het netwerk. Maar gezien de omstandigheden was dit de juiste keuze.” En Joost vult aan: “De extra power van de MA3 hardware maakte het mogelijk om in maar 3 sessies te werken. Alle show-fixtures konden we aansturen vanuit één enkele sessie.  Met MA2 hardware hadden we andere , meer complexe keuzes moeten maken.”

Het team achter het lichtontwerp van Eurovision Song Contest 2021Daniel Kannenberg (MA Lighting), Robert Jan Vernooij (Happy Technology), Robin Eijlders (Rolight), André Beekman (The Art of Light), Max Brokbals (MA Lighting), Erik Steijvers (Rolight) , Erik-Jan Berendsen (Ten Feet) , Jelle Moerman (MA Lighting) , Joost Wijgers (Light-H-Art) , Micky Dordregter (Light-H-Art)

Een hele klus

“We hebben in totaal 5 weken in de Ziggo Dome gezeten met de consoles en de Capture visualisatie software, om de hele show voor te bereiden, inclusief een week load-in. Daarna verhuisden we naar de Ahoy, en daar zaten we nog eens 5 weken. Het is maar goed dat we elkaar graag mogen”, lacht Joost. “Dat ESC vorig jaar niet doorging was natuurlijk heel jammer, maar de extra tijd heeft wel een voordeel gehad: we hebben een extra tafel en operator ingezet om alle geplande camera posities en verplaatsingen ook in Capture uit te kunnen voeren. In grote delen van de show zie je exact dezelfde cameravoering als die we maanden van tevoren al hadden gevisualiseerd”.

“De ultieme lichtsturing”

Jullie hebben uitgebreide uitleg gekregen over de nieuwe software release 1.5.2.1. Hoe zien jullie de toekomst van de GrandMA3 software? “Ik denk dat MA3 de toekomst heeft. We kijken ernaar uit om op onze volgende producties meer en meer gebruik te maken van de MA3 software. Van de hardware maken al veel langer gebruik, en dat is echt heel prettig werken. Ergonomisch zijn er grote verbeteringen geboekt. De nieuwe software is heel solide en uitgebreid, en de nieuwe functies zijn absoluut het wachten waard.” “We zijn heel blij met de betrokkenheid van MA bij onze ervaringen en opmerkingen. GrandMA3 kan absoluut uitgroeien tot de ultieme lichtsturing."

De operators van ESC 2021 in de workshopruimte bij Rolight.

De operators van ESC 2021 in de workshopruimte bij Rolight

De andere stille kracht achter ESC 2021: ELC Lighting

Zoveel fixtures, en zo veel lichttafels, en al die apparatuur moet feilloos met elkaar communiceren. Gaffer Bart van Stiphout (ELC Lighting) legt ons meer uit over het netwerk. “ Eurovision maakte gebruik van een netwerk van ruim 7 kilometer glasvezelkabel. Zo verdeelden we bijna 400 DMX universes door de hele zaal, in een combinatie van Art-Net en sACN universes. “ Verspreid door de ruimte stonden 10 dimmer-cities, met daarin in totaal 65 ELC GBx Nodes. Met de ELX dmxLAN software werden alle universes en alle fixtures voortdurend in de gaten gehouden. “ Vrijwel alle fixtures in de show werden geadresseerd met RDM, via de dmxLAN software en de FixtureTester app. Zo konden we bijvoorbeeld de pods met daarin elk 9 Spiiders gemakkelijk in één keer adresseren en in de juiste mode zetten. We hebben nauwelijks gebruik gemaakt van de menu’s op fixtures zelf. En tijdens de opnames hebben we met dmxLAN de lichtset gemonitord. De operators hebben het al druk zat, die hoeven niet tijdens hun werk ook in de gaten te houden of een armatuur te warm is geworden. Door RDM alleen via dmxLAN te gebruiken blijft het system overzichtelijk en stabiel.” “ Ook de fixtures die de delegaties zelf meebrachten zijn grotendeels via RDM geadresseerd en in het systeem opgenomen. En tijdens elke change-over kon ik , terwijl de postcards voor elk land werden uitgezonden, met dmxLAN de fixtures controleren.”

Systeemtechnicus Roy Aarninkhof, met MA3 Pu’s en ELC GBx nodes.
Systeemtechnicus Roy Aarninkhof, met MA3 Pu’s en ELC GBx nodes. Photo: © Copyright Bart van Stiphout


Eurovision Song Contest 2021 terwijl er een optreden bezig isEurovision Song Contest 2021 Photo: © Copyright Ralph Lahrmann

Eurovision Song Contest 2021 Russian Woman actEurovision Song Contest 2021 Photo: © Copyright Ralph Lahrmann