Paginabegin
Robin Eijlders over Elation: "Schot in de roos"

Ruim een jaar geleden kondigden Rolight en Elation Professional met gepaste trots hun partnerschap aan. Rolight was op dat moment al even op zoek naar een lichtmerk van topkwaliteit en vond in Elation een partij die op alle vlakken aansloot bij de ideeĂ«n van het Enschedese bedrijf. Het was een schot in de roos, blijkt als we na veertien maanden de balans opmaken met Rolight-eigenaar Robin Eijlders: “We hebben de prognose in ons eerste jaar ruim gehaald.”
Zo’n drie jaar geleden begon Robin Eijlders (sinds vorig jaar samen met Ellen Dijk eigenaar van Rolight) de zoektocht naar een serieus lichtmerk voor de Rolight-stal. “We hadden natuurlijk al een langere tijd een aantal merken in ons pakket, maar hadden in de jaren voor Elation nooit een serieus A-merk onder onze hoede”, vertelt hij zelf.

 “Daar wilden we verandering in aanbrengen en dus zijn we met meerdere merken in gesprek gegaan. Van die merken kende ik Elation eigenlijk het minst goed, maar toen we bij het eerste gesprek de handen schudden, voelde ik op een of andere manier al een connectie. Gek hoe dat werkt, maar soms heb je dat. Ook de gesprekken die volgden waren goed en toen we de kwaliteit en mogelijkheden van de armaturen van Elation kritisch bekeken, waren we heel enthousiast. De liefde bleek gelukkig van twee kanten te komen, wat er in geresulteerd heeft dat we Elation inderdaad onder onze hoede mochten nemen.”


Groeien  
Bij het checken van de kwaliteit werden de Elation-armaturen uiteraard van binnen en buiten bekeken. “Als je de kappen er afhaalt, kijkt hoe de print eruitziet en hoe de kabelverlopen intern zijn, dan merk je direct dat je met A-kwaliteit te maken hebt”, vertelt Eijlders.
In Amerika, waar het Elation-hoofdkantoor gevestigd is, heeft het merk al langere tijd een hele stevige poot aan de grond. “En in Europa – en dus ook Nederland – zijn we op het moment ook heel hard aan het groeien. We hebben nu al meerdere theaters mogen inrichten met Elation-armaturen en de volgende projecten staan al op de planning.” Ook verhuurbedrijven wisten de weg naar Rolight al snel te vinden voor Elation-materiaal. Eijlders: “Er zijn verhuurders die hier maandelijks leuke aantallen armaturen van Elation aanschaffen. Rent-All is zo’n partij. Zij hebben statische armaturen gekocht, de KL Fresnel 6 Full Colour en KL Fresnel 8 Full Colour. Inmiddels hebben ze al tussen de vier- en vijfhonderd stuks in huis.”

Hardlopers 
Bij Rolight kan men nu dus al zeggen dat het een heel goede keuze is geweest om de exclusieve Nederlandse distributeur van Elation te worden. “We hebben het er echt al ontzettend druk mee gehad”, bevestigt Eijlders. “Sterker nog, toen we het avontuur aangingen hebben we een prognose gemaakt, maar die prognose hebben we in het afgelopen jaar ruim gehaald.” Op het gebied van moving heads is op het moment de Elation Fuze Profile razend populair, merkt Eijlders. “En hetzelfde geldt voor de Elation Fuze Max Profile. Ook de Elation KL Profile Full Colour is ontzettend populair. Dit zijn echt de hardlopers in de theaters. Daarmee vervangen we het frontlicht op het moment, waarbij dus het conventionele licht vervangen wordt door led. En onder verhuurders is vooral de Fuze SFX een heel populaire moving head, in combinatie met de Rayzor 760. Een hybride spotje samen met een washlight moving head.”


Service en support  
Toen Rolight en Elation hun partnerschap naar buiten brachten, werd daarbij opgemerkt dat de filosofieĂ«n van beide partijen goed op elkaar aansluiten. “Dat zit ‘m bijvoorbeeld in het waarborgen van kwaliteit en de uitstekende service en support die Elation biedt”, legt Eijlders uit. “Ik durf gerust te zeggen dat wijzelf in de markt ook vooroplopen als we het hebben over service en support. Als er iets is dan kunnen klanten ons eenvoudig benaderen en zoeken we altijd naar de juiste oplossing. Voor Elation geldt hetzelfde. Ik was echt verbaasd toen ik in hun warehouse in Kerkrade zag wat een enorme hoeveelheid aan onderdelen en voorraad daar beschikbaar is. Dit om klanten direct te kunnen helpen als dat nodig zou zijn. Ook dat sprak ons heel erg aan.”

Uit voorraad 
Wat Eijlders ook aanspreekt is het belangrijke feit dat de producten van Elation direct uit voorraad leverbaar zijn. “Dat geldt voor bijna alle modellen en dat is best bijzonder”, geeft hij aan. “Dat komt nog altijd doordat bij Elation is door geproduceerd tijdens de pandemie. Ze zijn niet stil gaan zitten, maar hebben toen al durven kijken naar de tijd ná corona. Dat resulteert nu in een hele goede voorraad.” Een ander pluspunt van Elation is dat de moving heads van het merk (en dan met name de grotere series) tegenwoordig heel ridervriendelijk zijn. “Ze worden steeds vaker op technische riders geplaatst en ook in Nederland zijn er inmiddels bekende freelance operators die deze armaturen heel graag intekenen.”


Geen half werk
Met Elation heeft Rolight het gat opgevuld dat er nog was op weg naar een totaalpakket voor haar klanten. “Wij willen onze klanten de juiste materialen kunnen bieden en daar past Elation perfect bij”, vertelt Eijlders. “Het is een mooie toevoeging en een weldoordachte stap in ons groeiproces. We willen vooral ook niet te snel groeien en uitbreiden met nieuwe merken, maar doen dat het liefst op een heel organische manier. Als je dingen te gehaast doet, dan loop je het risico dat je dingen half gaat doen en dat is nou net wat wij niet willen. Je doet het goed, of je doet het niet. Met Elation doen we het dus goed.” 

Robin Eijlders over Elation: "Schot in de roos"

Ruim een jaar geleden kondigden Rolight en Elation Professional met gepaste trots hun partnerschap aan. Rolight was op dat moment al even op zoek naar een lichtmerk van topkwaliteit en vond in Elation een partij die op alle vlakken aansloot bij de ideeĂ«n van het Enschedese bedrijf. Het was een schot in de roos, blijkt als we na veertien maanden de balans opmaken met Rolight-eigenaar Robin Eijlders: “We hebben de prognose in ons eerste jaar ruim gehaald.”
Zo’n drie jaar geleden begon Robin Eijlders (sinds vorig jaar samen met Ellen Dijk eigenaar van Rolight) de zoektocht naar een serieus lichtmerk voor de Rolight-stal. “We hadden natuurlijk al een langere tijd een aantal merken in ons pakket, maar hadden in de jaren voor Elation nooit een serieus A-merk onder onze hoede”, vertelt hij zelf.

 “Daar wilden we verandering in aanbrengen en dus zijn we met meerdere merken in gesprek gegaan. Van die merken kende ik Elation eigenlijk het minst goed, maar toen we bij het eerste gesprek de handen schudden, voelde ik op een of andere manier al een connectie. Gek hoe dat werkt, maar soms heb je dat. Ook de gesprekken die volgden waren goed en toen we de kwaliteit en mogelijkheden van de armaturen van Elation kritisch bekeken, waren we heel enthousiast. De liefde bleek gelukkig van twee kanten te komen, wat er in geresulteerd heeft dat we Elation inderdaad onder onze hoede mochten nemen.”


Groeien   
Bij het checken van de kwaliteit werden de Elation-armaturen uiteraard van binnen en buiten bekeken. “Als je de kappen er afhaalt, kijkt hoe de print eruitziet en hoe de kabelverlopen intern zijn, dan merk je direct dat je met A-kwaliteit te maken hebt”, vertelt Eijlders.
In Amerika, waar het Elation-hoofdkantoor gevestigd is, heeft het merk al langere tijd een hele stevige poot aan de grond. “En in Europa – en dus ook Nederland – zijn we op het moment ook heel hard aan het groeien. We hebben nu al meerdere theaters mogen inrichten met Elation-armaturen en de volgende projecten staan al op de planning.” Ook verhuurbedrijven wisten de weg naar Rolight al snel te vinden voor Elation-materiaal. Eijlders: “Er zijn verhuurders die hier maandelijks leuke aantallen armaturen van Elation aanschaffen. Rent-All is zo’n partij. Zij hebben statische armaturen gekocht, de 
KL Fresnel 6 Full Colour en KL Fresnel 8 Full Colour. Inmiddels hebben ze al tussen de vier- en vijfhonderd stuks in huis.”
Hardlopers 
Bij Rolight kan men nu dus al zeggen dat het een heel goede keuze is geweest om de exclusieve Nederlandse distributeur van Elation te worden. “We hebben het er echt al ontzettend druk mee gehad”, bevestigt Eijlders. “Sterker nog, toen we het avontuur aangingen hebben we een prognose gemaakt, maar die prognose hebben we in het afgelopen jaar ruim gehaald.” Op het gebied van moving heads is op het moment de Elation Fuze Profile razend populair, merkt Eijlders. “En hetzelfde geldt voor de Elation Fuze Max Profile. Ook de Elation KL Profile Full Colour is ontzettend populair. Dit zijn echt de hardlopers in de theaters. Daarmee vervangen we het frontlicht op het moment, waarbij dus het conventionele licht vervangen wordt door led. En onder verhuurders is vooral de Fuze SFX een heel populaire moving head, in combinatie met de Rayzor 760. Een hybride spotje samen met een washlight moving head.”


Service en support  
Toen Rolight en Elation hun partnerschap naar buiten brachten, werd daarbij opgemerkt dat de filosofieĂ«n van beide partijen goed op elkaar aansluiten. “Dat zit ‘m bijvoorbeeld in het waarborgen van kwaliteit en de uitstekende service en support die Elation biedt”, legt Eijlders uit. “Ik durf gerust te zeggen dat wijzelf in de markt ook vooroplopen als we het hebben over service en support. Als er iets is dan kunnen klanten ons eenvoudig benaderen en zoeken we altijd naar de juiste oplossing. Voor Elation geldt hetzelfde. Ik was echt verbaasd toen ik in hun warehouse in Kerkrade zag wat een enorme hoeveelheid aan onderdelen en voorraad daar beschikbaar is. Dit om klanten direct te kunnen helpen als dat nodig zou zijn. Ook dat sprak ons heel erg aan.”

Uit voorraad 
Wat Eijlders ook aanspreekt is het belangrijke feit dat de producten van Elation direct uit voorraad leverbaar zijn. “Dat geldt voor bijna alle modellen en dat is best bijzonder”, geeft hij aan. “Dat komt nog altijd doordat bij Elation is door geproduceerd tijdens de pandemie. Ze zijn niet stil gaan zitten, maar hebben toen al durven kijken naar de tijd ná corona. Dat resulteert nu in een hele goede voorraad.” Een ander pluspunt van Elation is dat de moving heads van het merk (en dan met name de grotere series) tegenwoordig heel ridervriendelijk zijn. “Ze worden steeds vaker op technische riders geplaatst en ook in Nederland zijn er inmiddels bekende freelance operators die deze armaturen heel graag intekenen.”


Geen half werk
Met Elation heeft Rolight het gat opgevuld dat er nog was op weg naar een totaalpakket voor haar klanten. “Wij willen onze klanten de juiste materialen kunnen bieden en daar past Elation perfect bij”, vertelt Eijlders. “Het is een mooie toevoeging en een weldoordachte stap in ons groeiproces. We willen vooral ook niet te snel groeien en uitbreiden met nieuwe merken, maar doen dat het liefst op een heel organische manier. Als je dingen te gehaast doet, dan loop je het risico dat je dingen half gaat doen en dat is nou net wat wij niet willen. Je doet het goed, of je doet het niet. Met Elation doen we het dus goed.” 

We willen graag het team van AV&Entertainment bedanken voor de samenwerking tijdens het interview en voor het publiceren van het artikel in de nieuwste uitgave van het magazine: AV-Entertainment nr1 2024.