Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten. Daar kunnen wij het van harte mee eens zijn. Maar als dit ”theater” fouten zijn die u had kunnen voorkomen, dan gaat ons dit toch wel aan ons hart.

Voor diegenen die het daar mee eens zijn, hebben wij de volgende (praktijk)tips.

 

 

  • Let erop dat het (platte) dak van uw theater geluidsdempend is afgewerkt. Laat uw voorstelling niet verprutsen door een kletterende hagelbui op een zinken dak.

 

  • Een krachtstroomgroep is zo aangelegd.

     Let er dan op dat wij hiermee een 5-polige aansluiting bedoelen! Legt uw installateur netjes een 4-polige krachtstekker aan

     (zoals u heeft opgedragen) dan heeft u echt een probleem.

 

  • Komen er in uw theater meer locaties voor, waar een CEE-form wandcontactdoos wordt aangelegd? Let dan goed op hoeveel er van deze dozen tegelijk gebruikt gaan worden. Een installateur die hiervan niet op de hoogte is, telt de vermogens snel even op en zorgt zo voor een veel te hoge, en dus veel te kostbare, aansluitwaarde.

 

  • Frisse lucht op het toneel is geweldig, maar als de luchtinlaat zo is aangebracht dat deze de decorstukken en doeken laten bewegen, dan wilt u geen frisse lucht meer. Kijk dus goed hoe uw architect omgaat met luchtinlaat boven de toneelvloer.

 

  • Gordijnen (zijzwart) in een zaal hangt u bij voorkeur 20 tot 30 cm vanaf de muur. Zo is een lange ladder of een decorstuk snel verstopt, zonder dat deze hinderlijk zichtbaar blijft.

 

  • Zorg ervoor dat de toegangsdeuren naar het toneel breder en hoger zijn dan normaal. Zo kunnen grotere decorstukken makkelijker naar het toneel gebracht worden.

 

  • Probeer bij de aanleg van de geluid- en lichtkabels deze zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Leg stroom- en krachtkabels niet samen in één goot met (geluid) signaalkabels.

 

  • Een dimmer produceert warmte. Zoek een geventileerde ruimte nabij het toneel om deze op te stellen.

 

  • Sluit élke wandcontactdoos die u aanbrengt in uw theater aan met een eigen fase, nul en aarde. En niet zoals het thuis mag met een gezamenlijke nul doorverbonden van wcd naar wcd. Nog beter is het om afgeschermde kabel te kiezen.

 

  • Als u stoelen op een podiumdeel of verhoging plaatst, zorg er dan voor dat er ook een stootlat achter de stoel is gemonteerd. Dit voorkomt een vrije val richting rechtbank.

 

  • Alle producten zoals armaturen en boxen dienen altijd van een aparte veiligheid tegen vallen voorzien te zijn.

 

  • Spanbanden en hijsmiddelen van kevlar zijn i.v.m. brand niet toegestaan. Gebruik daarom steels of softsteels. Deze kunnen niet doorbranden.

 

  • Alles wat u ophangt dient zo opgehangen te worden dat, wanneer er één van de gebruikte kabels / kettingen / ophangingen wegvalt, het product toch normaal blijft hangen (en niet naar beneden zwaait) . Dus hangen aan twee kabels is… niet toegestaan.

 

  • Laat u niet alles wijsmaken over hoge veiligheidsfactoren. Afhankelijk van de situatie is deze factor 10, 5 of zelfs 2.

 

  • De diameter van ophangbuizen ligt tussen de 48 to 51 mm. Hiervoor zijn diverse koppelingen en haken leverbaar.

 

  • Win zoveel mogelijk hoogte boven het toneel door de plafondplaten weg te laten. Spuit alles wat overblijft zwart.

 

  • “Een toneel zonder zijtoneel is geen toneel”. Natuurlijk kan alles, maar een vloer met voldoende ruimte voor materiaal, op- en afgangen is natuurlijk beter.

 

  • Als er weinig of geen zijtoneel is, probeer dan deuren van aanliggende lokalen zo breed mogelijk te maken. Zo kan een naastliggende ruimte als zijtoneel dienen.

 

  • Zorg dat u ongezien op en af kunt komen op een toneel. Een omloop is ook zeer aan te bevelen.