Fouten in het theater waarvoor wij je graag behoeden

 

Iedereen maakt fouten en iedereen heeft recht op het maken van zijn/haar eigen fouten. Maar als dit theater fouten zijn die voorkomen hadden kunnen worden, gaat dit ons toch aan het hart.

 

Voor diegene die dit soort fouten liever voorkomt, hebben wij de volgende (praktijk)tips.

 

  • Let er op dat het (platte) dak van het theater geluiddempend is afgewerkt. Dit zorgt er voor dat een harde regen- of hagelbui de voorstelling niet verpest door een kletterend geluid op het (zinken) dak.

 

  • Een krachtstroomgroep is zo aangelegd door een installateur. Let er wel op dat wij hiermee een 5-polige aansluiting bedoelen! Geef je opdracht om een krachtstroomgroep aan te laten leggen, is de kans aanwezig dat de installateur een 4-polige krachtstrekker aanlegt.

 

  • Zijn er in je theater meerdere locaties waar een CEE-form wandcontactdoos wordt aangelegd? Let er dan goed op hoeveel er van deze dozen tegelijk gebruikt gaan worden. Een installateur die hiervan niet op de hoogte is, telt de vermogens snel even op en zorgt zo voor een veel te hoge, en dus veel te kostbare, aansluitwaarde.

 

  • Frisse lucht op het toneel is geweldig, maar als de luchtinlaat zo is geplaatst dat deze decorstukken en/of doeken laat bewegen, is het niet meer zo geweldig. Kijk dus goed hoe de architect omgaat met luchtinlaat boven de toneelvloer.

 

  • Gordijnen (zijzwart) in een zaal hang je bij voorkeur ongeveer 20 tot 30 cm vanaf de muur. Zo hou je een ruimte over om een lange ladder of decorstuk snel en makkelijk te verstoppen, zonder dat deze zichtbaar blijft.

 

  • Toegangsdeuren naar het toneel kunnen het best zo breder en hoger zijn dan normale deuren. Zo kunnen grotere decorstukken makkelijker naar het toneel gebracht worden.

 

  • Probeer bij de aanleg van geluid- en lichtkabels deze zoveel mogelijk van elkaar te scheiden. Leg stroom- en krachtkabels niet samen in een goot met signaalkabels. Dit zorgt namelijk voor interferentie.

 

  • Een (wand)dimmer produceert warmte. Zoek een geventileerde ruimte, in de buurt van het toneel, om deze te plaatsen.

 

  • Sluit elke wandcontactdoos in het theater aan met een eigen fase, nul en aarde. En niet zoals het thuis mag met een gezamenlijke nul doorverbonden van wcd naar wcd. Het is nog beter om te kiezen voor een afgeschermde kabels.

 

 

  • Als je stoelen op een podiumdeel of verhoging plaats, zorg er dan voor dat er ook een stootlat achter de stoel is gemonteerd. Dit voorkomt een vrije val richting de rechtbank.

 

  • Alle producten zoals armaturen en boxen dienen altijd van een aparte veiligheid tegen vallen voorzien te zijn.

 

  • Spanbanden en hijsmiddelen van kevlar zijn in verband met brand niet toegestaan. Gebruik daarom steels of softsteels. Deze kunnen niet doorbranden.

 

  • Alles wat je ophangt dient zo opgehangen te worden dat, wanneer er één van de gebruikte kabels/kettingen/ophangingen wegvalt, het product normaal blijft hangen. Het mag absoluut niet naar beneden vallen. Dus ophangen aan twee kabels is niet toegestaan.

 

  • Laat je niet alles wijsmaken over hoge veiligheidsfactoren. Deze zijn altijd afhankelijk van de situatie.

 

  • Mocht je gebruik gaan maken van ophangbuizen, zorg er dan voor dat deze een diameter hebben tussen de 48 en 51 mm. Voor deze diameter zijn vele koppelingen en haken leverbaar.

 

  • Win zoveel mogelijk hoogte boven het toneel door de plafondplaten weg te laten. Spuit alles wat overblijft zwart.

 

  • “Een toneel zonder zijtoneel is geen toneel”. Natuurlijk kan alles, maar een vloer met voldoende ruimte voor materiaal, op- en afgangen is natuurlijk beter.

 

  • Zorg ervoor dat je ongezien het toneel op en af kunt komen. Ook een omloop is zeker aan te bevelen.